Brev:
Vedr. døgnrytme
2. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Vedr. døgnrytme
Hej Helen - igen :-)
For ca. en måned skrev jeg til dig efter godt råd til vores nu 6,5 mdr. gamle søn. Han havde vendt op og ned på dag og nat og indtog jævnligt mad hver time om natten og kunne sagtens holde sig i 4-5 timer om dagen uden mad.
Du kom med en god dagsrytme, som vi valgte at følge meget nøje. Det virkede bare super godt fra dag 1. Fra at give mad ca. 5 gange mellem 23 og 06 giver vi nu mad 3 gange.
Jeg kan ikke finde ud af om det er meget normalt stadig at skulle give mad tre gange eller om det er tid for ham at "drosle" lidt ned...jeg trænger snart til det sidste synes jeg :-) I weekends deler min mand og jeg "tjansen" om natten, da han ikke ammes længere. Det er skønt vi kan det, men jeg synes det er hårdt i hverdagene...
Vores søn får en flaske ca kl 23-23.30, hvor han selv vågner og melder sig. Han spiser ca. 100 ml og virker derefter mæt. Vi er obs på at bøvse godt af med ham og holde lidt pause, hvorefter han tilbydes igen. Det er sjældent han vil tage mere. Så vågner han igen mellem 01 og 03 og er igen sulten. Igen er det 100 ml. det drejer sig om inden han afviser flasken. Ved 05-06 tiden er han klar til endnu en flaske, hvorefter vi sjældent får ham til at sove mere.
Kl. 08 får han mindre end 1 dl havregrød (nyt for ham så vi er ikke begyndt på øllebrød osv endnu), lidt frugt mos samt vand af kop. Det er han VILD med og kunne spise mere end han bliver budt. Jeg giver ham ikke mere, da jeg gerne vil gemme appetit til en flaske som han får inden storesøster skal køres i børnehave.
Flasken får han ca kl 9. Her spiser han max 100 ml, men jeg kan ikke trække den længere da søster skal afsted nu.
Han falder i søvn i bilen og listes i en barnevogn når vi kommer hjem. Han sover og jeg vækker ham senest 10.30, for han kan nå at få endnu en god lur senere inden storesøster skal hentes igen. (hvilket tager en halv times tid alt i alt pga køre tid til instit.) Min mand arbejder i en anden by og kan kun hjælpe til med aflevering og hentning om fredagen.
10.30 til 11.30 hygger og leger vi. 11.30 giver jeg ham grønt mos eller grød, lidt frugt mos samt vand af kop. Igen NYDER han skemaden. 12.00 får han en flaske, igen spises der ca 100 ml.
Han puttes senest 12.30 og sover ca til 15-15.30 hvorefter vi henter søster.
Kl. 16 tager han igen 100 - nogle gange lidt mere (150) ml i flaske. 17.30/18 får han grønt mos, vand af kop og så er vi lige i dag begyndt på ganske lidt kød.
Der hygges indtil kl 19 hvor hele familien går ovenpå og påbegynder sengeklargøring. Ca 1920/30 får han en flaske og puttes derefter. Alt efter aftenen sover han inden for 5 min - en halv time....og så er vi fremme hvor jeg beyndte....
Den plan du kom med så således ud:
06 Ammes og sover lidt videre i mors seng. 07,30-8 Grød, frugtmos, kop af vand. 9,30 flaske og puttes. 11,30/ 12 grøntmos el. grød, vand af kop. 13 flaske og puttes. Storesøster hentes når lillebror vågner. 16 flaske og evt powernap i ca 20 min. 18 grøntmos og vand af kop. 19.30-20 flaske og puttes til nat. 23-24 sen flaske.
Det var et super skelet til en dagsrytme som næsten kan overholdes i praksis hos os. Der er små ændringer som vi har været nødt til at lave lidt om på for hverdagen fungerer for begge børn....
Det skal siges han er en sund dreng med gode kinder og elastikker. Ved 5 måneders undersøgelsen vejede han 8,2 kg og målte 69 cm.
Men er det ikke meget lidt flaske han vil tage ad gangen? Vores datter huggede nemt 200 ml i sig til hvert måltid - og sov igennem på nuværende tidspunkt, vel sikkert fordi hun fik mere mælk om dagen end han tager. Jeg er helt ude i at tænke om han kun skal have en smagsprøve af ske maden for at gemme mælke appetit? eller om han skal have mælk først og ske mad efterflg? eller om jeg bare skal fortsætte som jeg gør og søvnen automatisk bliver mere og mere rolig??? Måske det er helt normalt at han skal have mad de tre gange. Det er jo kun en gang nat, men for mig føles det som tre, da jeg ligger i min seng alle tre måltider :-)
Håber du kan hjælpe mig... eller måske bare vende tingene lidt for mig :-)
Med venlig hilsen
"Mor"!